Sådan fungerer læreren

Jeg vil vædde med, at du har haft en skolelærer, du husker som noget helt særligt.
Jeg husker min tydeligt. Han døde alt for tidligt.
Men han lever videre i mig.

Skolelærere kommer i mange forskellige farver og former.
Der er store og små. Korte og lange.

“Inden i læreren er der tal, tabeller, floder, bjerge, ure, de fem sanser og mange andre ting, som lidt efter lidt ender inde i børnene.”

Lærere ved ting.
De ved også, at de ikke ved alting.
Men de ved forskellige ting, og derfor har man flere af dem.

De stiller sig op og lærer dét fra sig, som de ved.
De stiller sig til rådighed.
Stiller spørgsmål.
Stiller skarpt på det enkelte barn og på trivslen i fællesskabet.

Vi har lige været til skole-hjem-samtale med vores yngste - og i næste uge skal vi afsted med den ældste.
Jeg lægger mig fladt ned, jeg bliver så imponeret.
Deres overblik. Indsigter. Engagement.
Deres vilje til at ville at det skal gå alle godt.

Selvfølgelig kunne man argumentere, at skolelærere bare er mennesker.
Men det er de ikke.
I hele menneskeracen er skolelærere i en klasse for sig.

De er nemlig sådan nogle, der gør indtryk. Sætter aftryk. Og bliver husket.
Og alle mennesker husker mindst én for noget godt.

Jeg husker alle mine - men særligt én lyser lidt klarere på himlen.
Han hed Bjørn.

Hvad hed din skolelærer?



Sådan fungerer læreren
Tekst: Susanna Mattiangeli
Illustrationer: Chiara Carrer
Forlaget ALFA 2015

Forrige
Forrige

Hr. Kronhjort og de fyldte chokolader

Næste
Næste

Mester Jakob